Tigerkaka med touch av Citron

Jag har gjort några tigerkakor de senaste månaderna :) Det är en klassiker enligt mig!
Så många tigerkakor man gjort när man va liten alltså, minns att man var lika stolt varje gång :)
Här är iaf min nya variant av Tigerkaka smaksatt med citron.

 

 

 

Ingredienser:

  • 50 g smör
  • 1 1/4 dl mjölk
  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 1/2 tsk bakpulver
  • 2 msk kakaopulver
  • 1-2 msk vatten

    Smaksättning: 
  • 2 tsk vaniljsocker
    eller 
  • rivet skal av 1/2 citron eller apelsin
Garnering:
  • Mörk eller ljus choklad, jag tog mörk och smälte över vattenbad.
  • Vit choklad och smält över vattenbad. 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en valfri form. Jag tog en äldre modell med hål i mitten, tycker det är finast :)

2. Smält smöret och blanda ner mjölken. Låt svalna medans du gör nästa steg.

3. Vispa ägg och socker kraftigt i en bunke så blandningen blir vit och pösig.

4. Ta den valda smaksättningen och tillsätt i mjölk&smörblandningen medans den är lite små ljummen.

5. Tillsätt mjölk&smör&smaksattablandingen i ägg&sockerblandningen.

6. Rör ihop mjöl och bakpulver. Blanda sedan ner det till en jämn smet.

7. Häll 2/3 av smeten i formen.

8. Blanda kakaopulvret utrört i vatten med resten av smeten och ringla ner den i den ljusa sme­ten. Ta en sked och blanda försiktigt runt det så att de blir ett fint mönster.

9. Grädda kakan i ugnens nedre del i 35-40 minuter. Om ovansidan verkar bli för mörk, lägg över en bit bakplåtspapper.

10. Känn med en sticka om kakan känns något torr och färdig. Låt kakan ligga kvar i formen i 6-7 minuter innan du försöker lossa den. Låt kakan svalna under formen eller under en handduk.

11. Dags för garnering! Smält valri choklad i vattenbad eller micro. Ringla sedan över "tiger mönster". Jag tog både mörk och vit chokald. Tyckte det med fint :) 

Så, dags för servering! Lycka till!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0