Bakar mig lycklig.

Ett vanligt uttryck som jag börja använda mig av. Haha! Min kusin fyllde nämligen 17 år och jag hade ingen aning om vad jag skulle ge honom mer än pengar. (Som är tråkigt och ge men roligt att få)

Jag kom iaf upp med idén att kunna baka lite cupcakes baserad på några av hans "favorit" godisar :) Jag gjorde basen på vanilj cupcakes och smaksatte med Dumle, Geisha och Hallon. Sedan gjorde jag frosting/fluff på Dumle, Fruktnappar och Lakrits. Jag börjar med att publicera Dumle Cupcakesen :)

 
Receptet ger ca 20-24st
 
  • 4 dl vetemjöl
  • 3 dl socker
  • 2 1/2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 100 g smör (rumstempererat)
  • 2 dl mjölk
  • 2 ägg
  • 1 tsk äkta bourbon vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)
  • 25 st dumle (22 stycken använde jag och 3 stycken åt jag upp, haha)
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke, tillsätt sedan rumstempurerade smöret.
Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät.
Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver. 
Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat.
Fyll muffinsformar till max 2/3.
Grädda i ugnen i cirka 15-20min. (Beroende på ugn, jag använde varmluftsugn och hade dem inne i 17 minuter.)
 
Äkta bourbon vaniljpulver kan du hitta i välsorterade matbutiker. Jag köpte min på Ica Maxi.
 
 
 
 
Sedan har vi dumlefluffet som är super duper enkelt att göra.
  • 180gr dumle
  • 3 dl grädde
Använd helst en kastrull med lite tjockare botten när du ska värma upp grädden. Och du måste vara jätte noga med att grädden får inte börja koka! Utan den ska bara bli tillräckligt varm för att dumlen ska smälta. Jag brukar dela dumlen i mindre bitar och röra om så att inget fastnar i botten.
När dumlen sen har smält helt så häller du upp i valfri skål och ställer in i kylskåpet i minst 5h. Jag brukar ställa in den över natten. 
När den stått i kylen så är det bara ta ut den och vispa upp den till en mysig fluff som du kan spritsa Cupcakes med eller ha som ett lager på en tårta. 

Du kan även smaksätta detta fluff med vad du vill! Låt fantasin flöda :)


Här är resultatet av presenten!!! :)



/Cecilia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0