Kolakakor!

Ja, kolakakor. En kaka man kan mula i sig och aldrig lessna. Haha! Både jag och Jacob gillar dessa kakor så det  tar snabbt slut ur burken :) Jag utgick ifrån Leilas recept men moddade om lite på vägen eftersom jag inte är jätte fan av ingefära :) 
Nu fick jag även chans att använda denna gulliga burk med prickar på! Köpte den på en loppis här i Stockholm för 30:- Såg även nu att den finns hos Lagerhaus för 69:- HÄR 
 
ca 25 kakor
 
Ingredienser:
  • 100 g mjukt smör
  • 1 dl strösocker
  • 2 msk ljus sirap
  • 2 1/4 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 0,5 tsk malen ingefära 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa rumstempererat smör, strösocker och sirap krämigt.
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära i en egen bunke och sedan vänd ner det i smeten.
4. Dela degen i två och rulla ut till längder.
5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite (Tänk på att de smälter ut lite) Räffla valfritt mönster med en gaffel t ex.
6. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen 12-15 minuter.
7. Låt dem svalna lite innan du skär upp dem på snedden. Sedan låter du dem svalna helt på plåten innan du tar isär dem :)

Lagomt sega och suuuper goda. Mums!

/Cecilia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0