Onsdagsfika

Tog och bakade ihop massa till onsdagsfika på jobbet denna vecka, midsommar och allt :) Jag testade en ny långpannekaka med blåbär. Tagen från tidningen Hembakat. Alltid roligt att testa något nytt och denna var verkligen supergod. Så tänkte ta med det receptet denna gång :)
 
Lite blandade bilder från fikat. :D

 
Kladdig kladdkaka
 
 
Döskallekakor med jordnötsmör ;)
 
 
Vaniljcupcake med polka frosting :)
 

Och här favoriten, blåbärsrutor :)
Receptet här nedan:
 
30–35 bitar
  • 9 dl vetemjöl
  • 2 dl strösocker
  • 2 msk vaniljsocker
  • 2 msk bakpulver
  • 300 g smör, rumsvarmt
  • 3 ägg
  • 300 g frysta eller färska blåbär
Topping

 

  • 150 g smör, smält
  • 4 1/2 dl havregryn
  • 3 dl rörsocker strö
 
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en långpanna, ca 20 x 30 cm, eller lägg ett bakplåtspapper i formen.
Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smöret och blanda till en deg. Rör i äggen.
Tryck ut degen i formen och lägg på blåbären.
Topping: Blanda det smälta smöret med havregryn och rörsocker. Fördela blandningen över blåbären.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 min.
Låt svalna. Skär rutor i valfri storlek. 
Jag testade även frysa in den och de gick utmärkt!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0