Bakat åt en kollega!

 
 

Vanilj Cupcakes med Lakritsfluff

 

Cupcake smeten:

  • 4 dl vetemjöl
  • 3 dl socker
  • 2 1/2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 100 g smör (rumstempererat)
  • 2 dl mjölk
  • 2 ägg
  • 1 tsk äkta vaniljpulver (eller 2 msk vaniljsocker)
Lakritsfluffet:
  • 60-90g valfri lakritsgodis (Jag tog Malacos Viva Lakrits - Juveler)
  • 5dl grädde
  •  ev. svart hushållsfärg om man vill att de ska bli lite mörkare i färgen.
  •  och jag avslutade med lakrits flakes, muuums.
 
Cupcake smeten:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke.
3. Blanda sedan ner det rumstempererade smöret.
4. Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät.
5. Vispa resten av mjölken med ägg och vaniljpulver. 
6. Rör ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är omblandat.
7.Grädda i ugnen i cirka 20-25min.
 
 
Lakritsfluffet:
1. Använd helst en tjockbottnad kastrull och spill i all grädde. 
2. Lägg ner lakritsgodiset.
3. Låt grädden bli varm. MEN FÅR INTE KOKA. Alltså låg värme.
4. Rör om och se till att lakritsgodiset är smält. Smälter inte allt och du uppnåt den smak du vill åt. Sila då bort resten av lakritsgodiset.
5. Ställ i kyl över natten.
6. Vispa upp den innan spritsning till valfri konsistens. Jag brukar ta tills den är hyfsat fast.
 
 
Spritsningen har jag gjort med en stängd stjärntyll, i en snurr, inifrån och ut. Inte alls komplicerat. Övning ger färdighet :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0